-
Jesteś tutaj:
Start
- Statut Szkoły
Statut Szkoły
STATUT
L LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. RUY BARBOSY
W WARSZAWIE
2
Podstawy prawne:
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483);
2. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526);
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z poźń. zm);
4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r.– Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1148);
5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949);
6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967 i 2245);
7. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 668);
8. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000);
9. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 869);
10. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 998);
11. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 682);
12. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t. j.Dz. U. z 2018 r. poz. 2096);
13. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t j. Dz. U. z 2019 r.poz. 1282).
14. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. DzU. 1997 nr 85,poz. poz.539 ; zm. :1998 Nr 106, poz. 668; 2001 nr 129, poz 1440.art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. Dz.U. 2018 poz. 574
15. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych Dz.U. 2008 Nr 205, poz. 1283.
3
Rozdział 1
Informacja ogólne o szkole
§ 1.
1. L Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosy, zwane dalej „szkołą” jest publiczną placówką, w której cykl kształcenia trwa 4 lata.
2. Siedzibą szkoły jest budynek położony w miejscowości Warszawa, przy ul. Burdzińskiego 4.
3. W okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 roku w szkole organizowane są oddziały dotychczasowego trzyletniego Liceum Ogólnokształcącego.
§ 2
1. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Stołeczne Warszawa.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
§ 3.
1. Szkoła jest jednostką finansów publicznych i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w odrębnych przepisach.
2. Obsługę finansowo-księgową szkoły prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Dzielnicy Praga-Północ.
§ 4.
1. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu – L Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosy w Warszawie. Na pieczęciach i stemplach używana jest nazwa:
„Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi Nr L im. Ruy Barbosy w Warszawie, 03-480 Warszawa,
ul. Burdzińskiego 4,
tel. 619-23-71,
Regon 015780035,
NIP 113-13-36-238".
2. Dopuszcza się używania w korespondencji następujących skrótów nazwy: L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy w Warszawie.
3. Szkoła prowadzi dokumentację w formie papierowej oraz elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębni przepisami.
§ 5.
1. Nauka w szkole jest bezpłatna.
2. Zasady przyjmowania do szkoły oraz zasady przechodzenia ze szkoły do szkoły określają odrębne przepisy.
3. Szkoła kształci w zakresie ogólnokształcącym.
4
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§ 6.
1. Misją szkoły jest: "Wychować człowieka obowiązkowego i wrażliwego na potrzeby innych".
2. Całokształt pracy szkoły opiera się na dążeniu do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, przygotowania go do pełnienia różnorodnych funkcji w społeczeństwie oraz wyposażenia go w kompetencje, które umożliwią mu dalszy start w życiu. W wyniku tych działań:
1) uczniowie zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły oraz po przystąpieniu do egzaminu maturalnego - świadectwa maturalnego;
2) uczniowie zostaną wyposażeni w kompetencje umożliwiające im prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie oraz świecie;
3) szkoła stworzy warunki do pełnego rozwoju osobowości uczniów, z zachowaniem tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej, w duchu wzajemnego szacunku i zrozumienia.
3. Szkoła realizuje zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, zgodnie ze swoim charakterem opisanym w statucie.
4. Cele szkoły realizowane są poprzez działania edukacyjne w tym:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględnia wymiar wychowawczy i obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
5. Zadaniem szkoły jest w szczególności:
1) pełna realizacja programów nauczania, dostosowanych do możliwości psychofizycznych uczniów i ich zainteresowań;
2) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków na zajęciach organizowanych przez szkołę;
3) pełna realizacja programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły;
4) wspieranie uczniów w procesie dydaktycznym i wychowawczym;
5) organizowanie na życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów nauki religii, etyki oraz zajęć z zakresu wychowania do życia w rodzinie;
6) zorganizowanie i umożliwienie uczniom korzystania z:
a) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
b) biblioteki;
b) urządzeń sportowych;
c) miejsca do spokojnego spożywania posiłków;
d) miejsca do pozostawiania książek i przyborów szkolnych;
e) pracowni komputerowej z dostępem do internetu;
7) otoczenie opieką uczniów chorych, niepełnosprawnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
8) umożliwienie realizacji indywidualnego programu lub toku nauki uczniom o wybitnych uzdolnieniach;
5
9) zorganizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
10) rozwijanie zainteresowań uczniów, w tym przygotowanie ich do konkursów, olimpiad przedmiotowych i egzaminów;
11) rozwijanie osobistych zainteresowań uczniów, w tym kreatywnego myślenia oraz umiejętności współpracy w grupie;
12) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego uwzględniająca ramowy plan nauczania dla czteroletniego liceum, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii multimedialnych i osiągnięć współczesnej dydaktyki;
13) sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w formie określonej w odrębnych przepisach.
6. Szkoła, dążąc do jak najlepszych wyników nauczania, może wprowadzać innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, wychowawcze lub organizacyjne oraz uczestniczyć w eksperymencie pedagogicznym realizowanym zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Cele i zadania szkoły realizowane są przez wszystkich pracowników szkoły we współpracy z rodzicami w atmosferze wzajemnego zaufania.
8. Dążenie do wysokiej jakości wykonywania zadań z uwzględnieniem dążenia do optymalnego poziomu osiągania zakładanych celów, uwzględnione jest w doskonaleniu zawodowym pracowników szkoły.
§ 7.
1. Wychowanie i profilaktyka w szkole polega na współpracy nauczycieli i rodziców w dążeniu do:
1) rozwijania u uczniów zintegrowanej, dojrzałej osobowości z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
2) ochrony uczniów przed zagrożeniami jakie niesie otaczający świat.
2. Celami działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły jest:
1) wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości w wymiarze intelektualnym, psychicznym, fizycznym, zdrowotnym, etycznym, moralnym, duchowym;
2) rozwijanie wiedzy o problemach cywilizacyjnych współczesnego świata oraz o możliwościach i potrzebie ich rozwiązywania;
3) wyrobienie umiejętności prawidłowego korzystania z mediów oraz uwrażliwianie na zagrożenia wynikające z niewłaściwego ich wykorzystywania;
4) kształtowanie postaw obywatelskich, społecznych oraz patriotycznych.
3. Zadaniem szkoły w aspekcie wychowawczo-profilaktycznym jest:
1) pełna realizacja celów i zadań wychowawczo-profilaktycznych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum przez wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły;
2) towarzyszenie uczniom, rodzicom i nauczycielom w zdobywaniu wiedzy o obecnych zagrożeniach, jakie mogą zaburzyć proces wychowawczy uczniów;
3) przestrzeganie w organizacji pracy szkoły zasad promocji i ochrony zdrowia;
4) skoordynowanie działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
4. Zespół nauczycieli do spraw wychowania i profilaktyki w porozumieniu z radą rodziców opracowuje
6
diagnozę potrzeb i problemów społeczności szkolnej.
5. Zespół nauczycieli do spraw wychowania i profilaktyki, z uwzględnieniem diagnozy o której mowa w ust. 4, opracowuje aktualizację programu wychowawczo-profilaktycznego, obejmującą treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
6. Zasady przyjmowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz jego aktualizacji na dany rok szkolny określają odrębne przepisy.
7. Szkoła organizuje systemowe doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
§ 8.
1. W celu wspierania potencjału rozwojowego uczniów i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i środowisku lokalnym, szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom w szkole, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole.
3. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
4. Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie szkoły, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
6. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach określają odrębne przepisy.
7. Szkoła organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
8. Pedagog szkolny opracowuje, na każdy rok szkolny, plan działań wspierający nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz w rozwijaniu ich umiejętności.
§ 9.
1. Szkoła organizuje naukę i opiekę dla uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem szkolnym.
2. Uczniom objętym kształceniem specjalnym szkoła zapewnia:
1) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia
7
zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) dostosowanie przestrzeni szkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych tych uczniów;
3) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rewalidacyjne lub socjoterapeutyczne;
4) dostosowanie wymagań edukacyjnych do zdiagnozowanych indywidualnych możliwości ucznia.
3. Dostosowanie wymagań edukacyjny do możliwości ucznia objętego kształceniem specjalnym dotyczy:
1) form prezentowania wiedzy i umiejętności;
2) zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności;
3) zadawania prac domowych.
4. Kryteria oceniania zachowania uczniów objętych kształceniem specjalnym uwzględniają indywidualne możliwości tych uczniów.
5. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki nad uczniami z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, określają odrębne przepisy.
§ 10.
1. Uczniowie niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
2. Szkoła zapewnia integrację uczniów niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
3. Uczniowie należący do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, korzystają z zajęć umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§ 11.
1. Szkoła organizuje zajęcia religii i etyki. 2. Podstawą udziału ucznia w zajęciach religii oraz etyki jest życzenie wyrażone przez rodzica lub pełnoletniego ucznia w formie pisemnego oświadczenia. 3. Życzenie udziału w zajęciach z religii oraz etyki raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
4. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami niekorzystającymi z zajęć religii lub etyki.
5. Zasady organizacji religii i etyki w szkole określają odrębne przepisy.
§ 12.
1. Szkoła organizuje zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
2. Udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy.
8
3.Uczeń nie uczestniczy w zajęciach, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń zgłosi dyrektorowi pisemną rezygnację z tych zajęć.
4. Zasady organizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy.
§ 13.
1. Szkoła wspiera uczniów w odkrywaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz uzdolnień poprzez:
1) stymulowanie aktywności i kreatywności;
2) budowanie wiary we własne umiejętności i możliwości;
3) promowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli.
2. Uczniowie mają możliwość:
1) rozwijania zainteresowań w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) uzyskania od nauczycieli pomocy w przygotowaniu się do konkursów i olimpiad;
3) udziału w projektach edukacyjnych;
4) indywidualnej pracy na lekcji oraz indywidualnych zadań domowych;
5) realizowania indywidualnego programu lub toku nauki na podstawie odrębnych przepisów.
§ 14.
1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki i opieki, w tym w szczególności:
1) utrzymanie pomieszczeń szkolnych i wyposażenia w pełnej sprawności i czystości;
2) dostosowanie planu zajęć szkolnych do zasad higieny pracy umysłowej;
3) dostęp do wody pitnej;
4) dostęp do środków czystości.
2. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie od chwili wejścia na teren szkoły do momentu jego opuszczenia.
3. Dyrektor decyduje o miejscu przebywania uczniów w czasie pobytu w szkole, a także o tym, jaka jest organizacja zajęć szkolnych.
4. O bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów zobowiązani są dbać wszyscy pracownicy szkoły, zgodnie z zakresem obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy oraz indywidualnym zakresem zadań odpowiedzialności i uprawnień.
5. Dyrektor we współpracy z radą pedagogiczną i radą rodziców, w drodze zarządzenia, określa warunki zapewniania uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole z uwzględnieniem:
1) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych, z uwzględnieniem opieki nad uczniami, którzy nie korzystają z zajęć ujętych w tygodniowym rozkładzie zajęć;
2) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie przerw w zajęciach szkolnych oraz przed zajęciami szkolnymi;
3) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć pozalekcyjnych.
6. Zasady opieki nad uczniami w czasie wyjść, wycieczek, imprez pozaszkolnych, imprez turystycznych określa zarządzenie dyrektora opracowane wg odrębnych przepisów.
7. Zespół ds. bezpieczeństwa i higieny pracy szkoły monitoruje stan bezpieczeństwa i higieny pracy szkoły, w
9
tym przestrzeganie zasad ochrony i promocji zdrowia w środowisku szkolnym, a także integruje działania wszystkich podmiotów szkolnych i środowiska lokalnego w tym zakresie.
8. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za przyniesiony przez ucznia sprzęt elektroniczny, telefony komórkowe i inne wartościowe rzeczy.
§ 15.
1. W szkole funkcjonuje gabinet profilaktyki zdrowotnej.
2. Wymagania stawiane szkolnemu gabinetowi profilaktyki zdrowotnej, w tym standard wyposażenia oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych przez pielęgniarkę, lekarza stomatologa i higienistkę stomatologiczną, określają odrębne przepisy.
3. Uczniowi uskarżającemu się na dolegliwości zdrowotne pomocy udziela pielęgniarka, a pod jej nieobecność pracownicy szkoły.
4. Pracownicy szkoły są przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
5. O każdym przypadku wymagającym interwencji przedlekarskiej i lekarskiej niezwłocznie informuje się rodziców.
6. Dyrektor w porozumieniu z radą rodziców, w drodze zarządzenia, określa tryb postępowania w sytuacjach wymagających udzielenia uczniom interwencji przedlekarskiej i lekarskiej w szkole, a także tryb postępowania w sytuacjach kryzysowych.
7. Wszyscy uczniowie szkoły objęci są opieką zdrowotną obejmującą profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną.
8. Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana we współpracy z rodzicami lub pełnoletnim uczniem.
9. Rodzice lub pełnoletni uczeń mają prawo do wyboru innego lekarza stomatologa niż zaproponowany przez szkołę.
10. Uczeń objęty jest profilaktyczną opieką zdrowotną oraz opieką stomatologiczną w przypadku braku sprzeciwu ze strony rodziców albo pełnoletniego ucznia, co do zakresu świadczeń, o których mowa w odrębnych przepisach.
Rozdział 3
Organy szkoły
§ 16.
Organami szkoły są:
1) dyrektor;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski.
§ 17.
1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
10
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) dyrektora publicznego L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy;
5) przewodniczącego rady pedagogicznej L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy;
6) organu nadzoru pedagogicznego dla szkoły.
3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
4. Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły i realizacji przypisanych jej zadań.
5. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy szkoły przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
6. Dyrektor jako administrator danych osobowych uczniów, rodziców, pracowników szkoły i współpracowników dba o celowe przetwarzanie tych danych, zgodnie z odrębnymi przepisami, a w szczególność zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z prawem.
§ 18.
1. Podczas nieobecności dyrektora w pracy jego uprawnienia i obowiązki przejmuje wicedyrektor wskazany jako pierwszy, a w przypadku jego nieobecności, kolejny wicedyrektor.
2. Wicedyrektor zastępujący podpisuje dokumenty w zastępstwie dyrektora, używając własnej pieczątki.
§ 19.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań szkoły dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w drodze uchwał.
2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy”, który określa:
1) organizację zebrań;
2) sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrań;
3) sposób dokumentowania działań rady;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 20.
1. Rada rodziców jest kolegialnym organem szkoły, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
2. Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców.
3. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy”.
4. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach szkoły.
5. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
6. Rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną dokonuje diagnozy potrzeb i problemów występujących
11
w danej społeczności szkolnej, uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora o jego aktualizację.
7. Szkoła zapewnia radzie rodziców wyposażenie niezbędne do jej działania.
8. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w szkole.
§ 21.
1. Samorząd uczniów jest kolegialnym organem szkoły reprezentującym ogół uczniów.
2. Reprezentantami ogółu są wybierane na dany rok szkolny:
1) trzyosobowe samorządy klasowe wyłaniane w pierwszym miesiącu nauki;
2) trzyosobowy zarząd samorządu uczniowskiego.
3. Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego L LO z Odz. Integr. im. Ruy Barbosy” uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
4. Samorząd uczniowski stoi na straży przestrzegania praw uczniów w szkole, inicjuje działania służące wsparciu uczniów i rozwiązywaniu ich problemów oraz tworzy warunki ich współdziałania z nauczycielami i rodzicami.
5. Szczegółowe uprawnienia samorządu uczniowskiego określa ustawa.
6. Samorząd uczniowski działa pod opieką nauczyciela - opiekuna samorządu uczniowskiego.
7. Dyrektor zarządzeniem określi termin wyboru opiekuna samorządu uczniowskiego oraz zakres jego obowiązków, uprawnień i kompetencji.
§ 22.
1. Organy szkoły działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
2. Działalność organów szkoły jest jawna, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
4. Dyrektor w drodze zarządzenia określa zasady przekazywania informacji pomiędzy organami szkoły, z uwzględnieniem sposobu wewnętrznego publikowania uchwał organów kolegialnych szkoły, o ile ich treść jest jawna.
§ 23.
1. W przypadku zaistnienia konfliktu między organami szkoły, obowiązkiem tych organów jest dążenie do jego rozstrzygnięcia w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
2. Organy uczestniczące w negocjacjach zobowiązane są do sporządzenia protokołu ze spotkania negocjacyjnego.
3. Sprawy sporne pomiędzy organami rozstrzyga dyrektor w terminie 14 dni od daty wpłynięcia skargi, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
4. Jeżeli dyrektor szkoły jest stroną konfliktu, każdy z pozostałych organów powołuje po dwóch przedstawicieli. Wybrani przedstawiciele każdego z organów rozstrzygają skargę na piśmie w ciągu 14 dni. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu, dyrektor zawiadamia organ prowadzący szkołę.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
12
§ 24.
1. Szkoła jest jednostką feryjną. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy.
2. Dyrektor w terminie do 30 września publikuje na stronie internetowej szkoły kalendarz organizacji roku szkolnego, w tym wykaz dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych.
3. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w systemie klasowo-lekcyjnym prowadzone pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
5. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
6. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w oddziałach, grupach oddziałowych i międzyoddziałowych, zespołach oraz indywidualnie.
7. W uzgodnieniu z rodzicami, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą odbywać się w formie wycieczek lub w formie wyjazdowej np. zielone, białe szkoły, wyjazdy integracyjne.
8. Do organizacji wycieczek zastosowanie mają odrębne przepisy.
9. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
§ 25.
1. Dyrektor na dany rok szkolny opracowuje organizację pracy szkoły z uwzględnieniem danych zatwierdzonych w arkuszu organizacyjnym zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Organizacja pracy szkoły na dany rok szkolny zawiera w szczególności:
1) przydział uczniów do danych oddziałów, grup i zespołów, dla których zaplanowano zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze oraz przydział uczniów do zajęć rewalidacyjnych,
terapeutycznych, specjalistycznych realizowanych indywidualnie;
2) przydział nauczycieli odpowiedzialnych za prowadzenie poszczególnych rodzajów zajęć;
3) przydział wychowawców do oddziałów;
5) czas pracy biblioteki szkolnej;
6) organizację pracy psychologów, pedagogów i innych specjalistów;
7) organizację pracy pracowników administracji i obsługi;
8) harmonogram dyżurów międzylekcyjnych nauczycieli;
3. Podstawą organizacji pracy szkoły jest tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, uwzględniający wszystkie rodzaje zajęć.
4. W porozumieniu ze społecznością szkolną dyrektor ustala długość przerw międzylekcyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26.
1. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego to ogół działań podejmowanych przez wszystkich nauczycieli, mający na celu wsparcie uczniów w świadomym wyborze dalszego rozwoju zawodowego oraz kształcenia.
2. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego organizowany jest poprzez:
1) organizację grupowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
13
2) udzielanie indywidualnych konsultacji uczniom i rodzicom w zakresie:
a) indywidualnych predyspozycji i umiejętności oraz posiadanych zasobów ucznia;
b) działania instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w życiu zawodowym;
c) udzielania informacji o regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy, prognozowanym zapotrzebowaniu rynku pracy, średnich zarobkach w poszczególnych branżach oraz dostępnych stypendiach i systemach dofinansowania kształcenia;
d) dokonywania wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej;
e) alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie.
3. Plan działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego na dany rok szkolny, opracowuje nauczyciel prowadzący zajęcia z doradztwa zawodowego.
§ 27.
1. Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu w celu zapoznania uczniów z ideą wolontariatu, jaką jest dobrowolna i bezinteresowna pomoc innym.
2. Zadaniem organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu jest rozwijanie u uczniów
postaw życzliwości i otwartości na potrzeby innych.
3. Cele i zadania z zakresu wolontariatu szkoła realizuje poprzez angażowanie do koleżeńskiej pomocy uczniowskiej i inną działalność na terenie szkoły oraz poprzez koordynowanie udziału uczniów w działaniach organizacji pozarządowych i instytucji.
4. Nawiązanie współpracy szkoły z organizacją pozarządową lub instytucją, w której uczniowie będą wolontariuszami, odbywa się w porozumieniu z radą rodziców.
5. Działania uczniów z zakresu wolontariatu organizuje opiekun wolontariatu.
6. Udział uczniów niepełnoletnich w działaniach z zakresu wolontariatu, organizowanych przez szkołę, wymaga zgody ich rodziców i odbywa się pod nadzorem nauczyciela.
7. Samorząd uczniowski w porozumieniu z dyrektorem może zorganizować klub wolontariusza.
§ 28.
1. Biblioteka szkolna, zwana dalej „biblioteką”, jest pracownią pełniącą rolę szkolnego centrum informacji oraz multimediów.
2. Czas pracy biblioteki ustala dyrektor w organizacji pracy szkoły na dany rok szkolny z uwzględnieniem potrzeb uczniów i nauczycieli.
3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie oraz pracownicy szkoły na zasadach określonych w regulaminie działania biblioteki szkolnej, wprowadzonym zarządzeniem dyrektora.
4. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma) i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne, programy komputerowe).
5. Biblioteka szkolna współpracuje z:
1) uczniami w zakresie:
a) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów;
14
b) pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyków czytania i samokształcenia;
c) rozbudzanie u uczniów szacunku do książki i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie;
d) wyrabianie u uczniów umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń multimedialnych i urządzeń informatycznych;
2) nauczycielami w zakresie:
a) udostępniania podręczników, literatury metodycznej i naukowej, zbiorów multimedialnych;
b) udzielania informacji na temat stanu czytelnictwa uczniów oraz wywiązywania się z dbania o wspólne materiały biblioteczne;
3) rodzicami w zakresie:
a) udzielania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązywania się z dbania o wspólne materiały biblioteczne;
b) popularyzowania wiedzy pedagogiczno-psychologicznej.
6. Biblioteka współpracuje z pracownikami szkoły, rodzicami, innymi bibliotekami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi w zakresie organizacji lekcji bibliotecznych, wymiany książek, materiałów edukacyjnych i zbiorów multimedialnych.
8. Biblioteka przeprowadza inwentaryzację w formie skontrum księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem właściwych przepisów.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy szkoły
§29
1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni.
2. Nauczycieli zatrudnia się na następujących stanowiskach pracy:
1) nauczyciel realizujący zadania edukacyjne i wychowawcze;
2) pedagog szkolny;
3) psycholog szkolny;
4) doradca zawodowy;
5) bibliotekarz;
6) inni specjaliści;
3. W szkole tworzy się funkcję nauczyciela – wychowawcy oddziału.
4. W szkole tworzy się funkcję nauczyciela – koordynatora zespołu przedmiotowego.
5. Pracowników niepedagogicznych zatrudnia się na stanowiskach:
1) pracownicy administracyjni;
2) pracownicy obsługi.
6. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
§ 30
1. Nauczyciel realizuje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zadania szkoły, zgodnie z jej charakterem określonym w statucie i odpowiada za jakość jej pracy, w tym wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej i sposób sprawowania opieki nad uczniami w zakresie powierzonych mu zadań, odpowiedzialności i uprawnień.
15
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
1) realizowanie programów pracy szkoły w powierzonych mu zajęciach edukacyjnych;
2) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę oraz w czasie pełnienia dyżurów w miejscu wyznaczonym przez dyrektora, przestrzeganie punktualności rozpoczynania i kończenia zajęć, przestrzeganie regulaminów pracowni oraz innych regulaminów dotyczących bezpieczeństwa uczniów;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u uczniów przyczyn trudności w uczeniu się, szczególnych uzdolnień oraz wspomaganie uczniów w wyborze dalszego kierunku kształcenia lub wyboru zawodu;
4) ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów zgodnie z przyjętymi przez szkołę zasadami oceniania wewnątrzszkolnego;
5) kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach oraz podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności;
6) systematyczne prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej;
7) komunikowanie się z rodzicami w sprawach nauki oraz zachowania uczniów;
8) organizowanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
9) opieka nad powierzonymi salami lekcyjnymi oraz troska o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie;
10) rzetelne realizowanie programu nauczania ujętego w szkolnym zestawie programów nauczania;
11) dobieranie metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych do wyznaczonych celów i potrzeb uczniów;
12) motywowanie uczniów do pracy, poprzez udzielanie informacji zwrotnej;
13) poprawne planowanie i realizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej;
14) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz działań prozdrowotnych, odpowiednio do zajmowanego stanowiska pracy;
15) reagowanie na ryzykowne zachowania uczniów i podejmowanie działań eliminujących zagrożenia;
16) dostosowanie programu nauczania i wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb i możliwości uczniów, wspomagając ich w osiąganiu pełnego uczestnictwa w społeczności szkolnej i lokalnej;
17) udzielanie wsparcia uczniom zagrożonym niepowodzeniem szkolnym, a w stosunku do uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną i kształceniem specjalnym podejmowanie działań włączających;
18) przestrzeganie przepisów prawa, a w szczególności praw uczniów wynikających ze statutu szkoły oraz Konwencji o Prawach Dziecka;
19) w toku bieżącej pracy kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postawy obywatelskiej, patriotycznej
16
i prospołecznej;
20) znajomość i stosowanie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, stosowanego na zajmowanym stanowisku pracy.
4. Do zakresu zadań nauczycieli w klasie integracyjnej należy w szczególności:
1) zapoznanie się z pełną dokumentacją ucznia niepełnosprawnego (diagnozą i zaleceniami specjalistów), charakterystyką i diagnozą wstępną sporządzoną przez zespół ds. specjalnych potrzeb;
2) wybór konkretnych programów nauczania dla klasy integracyjnej;
3) przekazanie dyrektorowi pisemnych i szczegółowych rozkładów materiałów na bieżący rok szkolny przewidzianych do realizacji z uczniami o specjalnych potrzebach;
4) planowanie przebiegu lekcji z uwzględnieniem aktywności uczniów niepełnosprawnych, aby mogli odnosić sukcesy na tle klasy;
6) współpraca z nauczycielem wspomagającym.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenia i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
§ 31
1. Do zadań pedagoga i psychologa w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. W uzasadnionych przypadkach pedagog lub psycholog ma prawo, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, występować z wnioskami do sądu rodzinnego i opiekuńczego, reprezentować szkołę przed tym sądem oraz współpracować z kuratorem sądowym i policją.
§ 32
1. Koordynacją systemu doradztwa zawodowego zajmuje się doradca zawodowy.
2. Szczegółowy zakres kompetencji doradcy zawodowego to:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia
17
i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
3) udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;
4) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do samodzielnego, świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
5) w sprawach trudnych kierowanie do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-zawodowych i urzędach pracy,
6) współpraca z radą pedagogiczną.
§ 33
1. Nauczyciel bibliotekarz organizuje pracę biblioteki jako interdyscyplinarnej pracowni wspierającej działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły.
2. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) w zakresie pracy pedagogicznej:
a) organizowanie działalności informacyjnej i czytelniczej w szkole;
b) wspieranie uczniów, nauczycieli i rodziców w organizowaniu samokształcenia z użyciem różnorodnych źródeł informacji;
c) wspieranie uczniów w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania;
d) wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji potrzebnych do odrobienia zadań domowych;
e) przygotowanie uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym;
f) organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
2) w zakresie prac organizacyjno – technicznych:
a) gromadzenie zbiorów, kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;
b) ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
c) wypożyczanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
d) gromadzenie i selekcja zbiorów;
f) prowadzenie dokumentacji z realizacji zadań biblioteki.
g) egzekwowanie zwrotu książek i rozliczeń za materiały zagubione lub zniszczone przez czytelnika
3. Do zadań nauczyciela bibliotekarza związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę należy:
1) systematyczne kontrolowanie wyposażenia biblioteki i zgłaszanie dyrektorowi awarii i uszkodzeń mogących zagrażać bezpieczeństwu uczniów i pracowników;
2) stwarzanie warunków umożliwiających uczniom bezpieczny pobyt w bibliotece i czytelni w godzinach otwarcia biblioteki, które są uzgadniane corocznie z dyrektorem szkoły na początku każdego roku szkolnego, zgodnie z arkuszem organizacyjnym szkoły;
18
3) stwarzanie warunków umożliwiających uczniom odrabianie zadań domowych.
§ 34
1. Zakres obowiązków zespołu d.s. pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
1) organizowanie regularnych spotkań (dyrektor, przewodniczący zespołu, pedagodzy szkolni, nauczyciele uczący w klasach ogólnodostępnych z uczniami niepełnosprawnymi oraz nauczyciele uczący w klasach integracyjnych, rehabilitanci, asystenci uczniów niepełnosprawnych, specjaliści spoza szkoły np. psycholodzy z poradni);
2) zapoznawanie wychowawców oddziałów, w których znajdują się uczniowie niepełnosprawni,
z zasadami konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ze sposobami prawidłowego prowadzenia dokumentacji z tym związanej;
3) przeanalizowanie problemów uczniów z trudnościami w uczeniu się;
4) wspólne poszukiwanie skutecznych metod pracy z uczniami ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi lub szczególnymi uzdolnieniami;
5) omawianie i rozwiązywanie problemów związanych z integrowaniem zespołów uczniowskich;
6) czuwanie nad procesem integrowania uczniów zdrowych i niepełnosprawnych, ich rodziców i nauczycieli oraz - w miarę potrzeb - podejmowanie działań naprawczych;
7) doskonalenie swoich umiejętności;
8) prowadzenie doradztwa zawodowego dla uczniów.
2. Zakres obowiązków innych specjalistów zatrudnionych w szkole ustala dyrektor zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35
1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Wychowawca opiekuje się uczniami w powierzonym mu oddziale i jest ich rzecznikiem w środowisku szkolnym.
3. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności: 1) opieka nad oddziałem oraz prowadzenie dla uczniów planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej i działań z zakresu doradztwa zawodowego; 2) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie i koordynowanie realizowanych przez nich działań dydaktyczno-wychowawczych;
3) współdziałanie ze specjalistami w celu rozpoznawania i zaspakajania indywidualnych potrzeb uczniów;
4) utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach dzieci oraz działaniach podejmowanych przez szkołę;
5) włączanie rodziców w realizację programów pracy szkoły, w tym w szczególności we wszystkie działania wychowawczo-profilaktyczne oraz bezpieczeństwa uczniów i ochrony ich zdrowia;
19
6) kontrolowanie obecności wychowanków na zajęciach, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec uczniów nie realizujących obowiązku nauki;
7) przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami;
8) prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego zgodnie z odrębnymi przepisami. 4. Wychowawca otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków, a także planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące oddział klasowy.
§ 36
1. Do zadań koordynatora przedmiotowego należą:
1) kierowanie pracą zespołu przedmiotowego;
2) w uzgodnieniu z dyrektorem ustalanie częstotliwości i terminów sprawdzianów ogólnoszkolnych i innych przedsięwzięć, w które zaangażowani są członkowie zespołu;
3) koordynowanie zadań przydzielonych nauczycielom wchodzącym w skład zespołu przedmiotowego przez dyrektora lub wicedyrektora;
4) nadzorowanie wykonania przydzielonych zadań;
5) udział w spotkaniach zespołu kierowniczego;
6) dwa razy w roku przygotowywanie sprawozdania z pracy zespołu przedmiotowego i przedstawianie go podczas zebrania rady pedagogicznej sumującej półrocze lub rok szkolny;
7) występowanie do dyrektora z wnioskami o nagrody lub kary porządkowe dla nauczycieli
- członków zespołu przedmiotowego;
8) przekazuje na zebraniach zespołu kierowniczego opinie i wnioski we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.
§ 37
1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość.
2. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom należy:
1) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) ustawiczne monitorowanie stanu technicznego sprzętu i urządzeń na terenie szkoły;
3) monitorowanie ruchu uczniów i interesantów w szkole;
4) reagowanie na sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia i życia;
5) bieżące informowanie dyrektora o każdym zagrożeniu zdrowia lub bezpieczeństwa uczniów.
3. Szczegółowy zakres obowiązków odpowiedzialności i uprawnień pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala dyrektor.
§ 38
Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla poszczególnych nauczycieli i
20
pracowników szkoły określają odrębne dokumenty tworzone na podstawie prawa pracy.
Rozdział 6
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 39
1. Ocenianiu w szkole podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia:
1) oceny bieżące oraz oceny śródroczne i roczne dzielą się na pozytywne i negatywne, wystawiane są według następującej skali:
a) celujący – 6 (ocena pozytywna),
b) bardzo dobry – 5 (ocena pozytywna),
c) dobry – 4 (ocena pozytywna),
d) dostateczny – 3 (ocena pozytywna),
e) dopuszczający – 2 (ocena pozytywna),
f) niedostateczny – 1 (ocena negatywna);
2) rezygnuje się z odrębnego stosowania plusów i minusów jako formy oceniania;
3) oceny zachowania, śródroczne i roczne, wystawiane są według następującej skali:
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne.
2. Składnikami stanowiącymi ocenę przedmiotową są:
1) zakres wiadomości i umiejętności;
2) rozumienie materiału naukowego;
3) umiejętność stosowania wiedzy;
4) kultura przekazywania wiadomości.
3. Kryteria ocen:
1) na ocenę celującą:
a) wiadomości ściśle naukowe zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji nauczyciela;
b) samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych oraz praktycznych;
c) poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi;
2) na ocenę bardzo dobrą:
a) wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego, właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez ingerencji nauczyciela;
b) umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela;
21
c) poprawny język, styl, koncepcja wypowiedzi, sprawne posługiwanie się terminologią naukową, wypowiedź klarowna;
3) na ocenę dobrą:
a) opanowanie materiału programowego, wiadomości logicznie powiązane;
b) poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz – inspirowane przez nauczyciela – wyjaśnienie zjawisk;
c) stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela;
d) nieliczne usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminów naukowych, wypowiedź klarowna w stopniu zadowalającym;
4) na ocenę dostateczną:
a) zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu – podstawowe wiadomości logicznie powiązane;
b) prawie poprawne rozumienie uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela;
c) stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
d) niewielkie i nieliczne błędy, język zbliżony do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi;
5) na ocenę dopuszczającą:
a) wiadomości tylko konieczne, luźno zestawione;
b) niezrozumienie podstawowych uogólnień i brak umiejętności wyjaśniania zjawisk;
c) umiejętność stosowania wiedzy tylko w sytuacjach typowych z pomocą nauczyciela;
d) liczne błędy, nieporadny styl, trudności w formułowaniu myśli.
5. Uczeń który nie spełnia wymagań nawet na ocenę dopuszczający, otrzymuje ocenę niedostateczny.
6. Celem oceniania wewnątrzszkolnego zwanego dalej „ocenianiem” jest:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć;
3) udzielanie uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) monitorowanie bieżącej pracy i zachowania ucznia;
6) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz zachowaniu ucznia, w tym o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
7) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
7. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego, nauczyciel przedmiotu, w porozumieniu z nauczycielem wspomagającym, psychologiem, pedagogiem i rodzicami (opiekunami prawnymi), dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia.
22
8. Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela oraz przyjęte kryteria zachowania.
§ 40
1. Podstawą ustalania w szkole śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są wymagania edukacyjne określone przez nauczyciela i podane do wiadomości uczniów, rodziców i dyrektora. 2. Wymagania edukacyjne to oczekiwane przez nauczyciela osiągnięcia ucznia, niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych, odnoszące się do realizowanego programu nauczania. 3. Nauczyciel, formułując wymagania, określa poziom koniecznych wiadomości i umiejętności na poszczególne oceny oraz sposób i formy ich sprawdzania.
4. Uczniowie we wrześniu każdego roku informowani są przez nauczyciela prowadzącego o wymaganiach edukacyjnych na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
5. Nauczyciel ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
4) objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole;
5) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii;
6. Dostosowanie wymagań edukacyjny do możliwości ucznia, o którym mowa w ust. 5 dotyczy:
1) warunków prezentowania wiedzy i umiejętności;
2) poziomu koniecznych umiejętności i wiadomości na poszczególne oceny oraz sposobu i form ich sprawdzania;
3) zadawania prac domowych.
§ 41
1. Ocenianie zachowania ucznia ukierunkowane jest na proces samokontroli i zachęcania uczniów do wzmożonej pracy nad sobą.
2. Ocena z zachowania powinna utrwalać i nagradzać postawy pozytywne a eliminować te, które w społeczności szkolnej zostały uznane za niewłaściwe.
23
3. Kryteriami oceniania zachowania są:
1) sposób wywiązywania się z obowiązków ucznia, w tym:
a) właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych;
b) przestrzeganie zasad usprawiedliwiania nieobecności, w określonym terminie i formie;
c) przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły;
d) przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
e) właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
2) sumienność w wywiązywaniu się z zadań zespołowych realizowanych w szkole;
3) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
4) troska o mienie szkolne i własne.
4. Oceną wyjściowa jest ocena dobra. Wymagania na oceny wyższe zawierają wszystkie elementy od oceny wyjściowej wzwyż:
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) ma wzorową frekwencję,
b) reprezentuje szkołę na zewnątrz (konkursy, olimpiady, zawody sportowe i kulturalne, uroczystości - itp.),
c) przyczynia się do promowania szkoły na zewnątrz;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) aktywnie uczestniczy w życiu szkoły,
b) opuścił w semestrze nie więcej niż 7 godzin bez usprawiedliwienia,
c) pomaga w organizacji imprez ogólnoszkolnych;
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
b) nosi identyfikator na „smyczy” z nazwą szkoły,
c) opuścił w semestrze nie więcej niż 15 godzin bez usprawiedliwienia,
d) nie naruszył statutu szkoły,
e) nie pali tytoniu i nie stosuje innych szkodliwych dla zdrowia używek,
f) jest koleżeński, uczestniczy w życiu klasy,
g) wyraża się kulturalnie;
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) opuścił w semestrze nie więcej niż 22 godziny bez usprawiedliwienia,
b) zachowuje się kulturalnie w szkole i poza nią,
c) szanuje sprzęt i wyposażenie szkoły (umyślne niszczenie sprzętu może spowodować skreślenie z listy uczniów),
d) dba o honor i tradycje szkoły,
e) dba o piękno mowy ojczystej,
24
f) nie wprowadza osób obcych (niebędących uczniami szkoły) na teren placówki bez zgody wychowawcy lub dyrekcji szkoły;
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnił co najmniej jeden z poniższych warunków:
a) opuścił w semestrze nie więcej niż 30 godzin bez usprawiedliwienia,
b) nie naruszył w sposób jaskrawy statutu szkoły,
c) używa wulgaryzmów,
d) zaśmieca szkołę,
e) nie okazuje szacunku innym,
f) pali tytoń, pije i nadużywa środków odurzających;
6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który spełnił co najmniej jeden z poniższych warunków:
a) opuścił w semestrze więcej niż 30 godzin bez usprawiedliwienia,
b) splamił honor szkoły,
c) nie stosuje się notorycznie do statutu szkoły,
d) wszedł w konflikt z prawem,
e) rozmyślnie niszczy mienie szkoły.
5. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na godzinie do dyspozycji, jawnie, uwzględniając opinie członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły, a także ocenianego ucznia oraz innych uczniów, którzy mogą wyrazić własne opinie o zachowaniu swoich kolegów;
6. Uczeń, który uważa, że ocena, którą otrzymał nie oddaje w pełni jego zachowania, może swoje uwagi zgłosić wychowawcy w trakcie lekcji, na której ocena jest wystawiana;
7. Ocena zachowania może zostać zmieniona w trybie opisanym w §46 statutu szkoły.
§ 42
1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
2. Ocena bieżąca poziomu wiadomości i umiejętności ucznia dokonywana jest systematycznie w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
3. Wiadomości i umiejętności ucznia sprawdzane są w formach określonych w kolejnym paragrafie.
4. Prace pisemne powinny być sprawdzone i ocenione przez nauczyciela w terminie do 14 dni roboczych od dnia ich przeprowadzenia i przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
5. Uczeń ma prawo do poprawy ocen bieżących na warunkach ustalonych przez nauczyciela, który wystawił ocenę.
6. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu nieobecności, może zostać zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności we wskazanej formie i terminie ustalonym przez nauczyciela.
7. Bieżące oceny zachowania uczniów odnotowywane są w dzienniku.
8. Wychowawca i nauczyciele na bieżąco wpisują do dziennika uwagi i spostrzeżenia dotyczące wywiązywania się ucznia z jego obowiązków, respektowania norm zachowania w szkole,
25
a także informacje o zastosowanych środkach wychowawczych, udzielonych nagrodach i karach oraz skutkach zastosowanych wobec ucznia środków wychowawczych.
9. Wychowawca zobowiązany jest prowadzić ewidencję działań wychowawczych prowadzonych w szkole wobec zespołu klasowego i każdego ucznia oddzielnie.
§ 43
Rodzaje i zasady sprawdzania wiedzy ucznia
1. Stosuje się różnego rodzaju formy sprawdzania wiedzy uczniów, w tym:
1) wypowiedzi ustnej na lekcjach, polegającej na sprawdzeniu wiedzy w zakresie rozumienia problemu i związków przyczynowo - skutkowych jej zastosowania;
2) aktywności rozumianej jako uczestnictwo ucznia we wszystkich formach zajęć szkolnych;
3) krótka odpowiedź pisemna (kartkówka) obejmująca zakres materiałowy do 3 ostatnich tematów, mająca charakter pisemny lub praktyczny i trwająca do 15 minut, która nie musi być wcześniej zapowiedziana;
4) pisemnych prac klasowych, zapowiedzianych i wpisanych do dziennika z minimum tygodniowym wyprzedzeniem odnoszących się do sprawdzenia zarówno wiedzy jak i umiejętności,
5) projekty, referaty, prezentacje i inne formy pracy.
6) prac domowych w formie pisemnej lub praktycznej.
7) Test sprawnościowy na zajęciach wychowania fizycznego, może być bez zapowiedzi, pozwalający stwierdzić aktualny poziom sprawności fizycznej uczniów.
2. Dopuszcza się stosowanie 3 prac klasowych w tygodniu, nie więcej niż jedna dziennie, zaś kartkówki mogą odbywać się na każdej lekcji, z zastrzeżeniem punktu 3.
3. Praca klasowa, która z przyczyn niezależnych od nauczyciela lub uczniów nie odbyła się, zostaje przesunięta na następną lekcję danego przedmiotu bez względu na odbywające się inne sprawdziany w danym tygodniu.
4. Uczeń może poprawić ocenę, którą otrzyma z pracy klasowej. Szczegółowe zasady poprawiania ocen zawarte są w przedmiotowym ocenianiu.
5. Ocena z poprawy jest wstawiana do dziennika wraz z oceną z pracy klasowej.
6. Uczeń, który nie był obecny na zapowiedzianej pracy pisemnej, powinien napisać ją w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku ponownej nieobecności uczeń zobowiązany jest do napisania pracy na pierwszej lekcji z danego przedmiotu, na której będzie obecny.
7. Uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze, za